LCHF Chockladmuffins.

På lördag fyller jag som sagt år och ska då ha lite födelsedagsfika här hemma.
Men eftersom att jag inte äter bullar,kakor,tårta och allt sånt där smarrigt så tänkte jag att jag ska slänga ihop nåt som är á la lchf. Satt och kollade runt lite igår och har nu bestämt mig för att det kommer bli muffins.
Jag kommer såklart bjuda på "vanligt" fika också, men jag vill ju också ha nåt gott att fika med, det är ju ändå jag som fyller år. =)

Tänkte att jag delar med mig av receptet så att ni också kan baka dessa..


Chockladmuffins á la LCHF!

Ingredienser:
50 g smör
50 g 70% choklad
3 ägg (färska)
50 g (1 dl) hasselnötter (jag hoppar dessa då jag är nötallergiker, tar istället mandelmjöl)

Gör så här:
Hacka hasselnötterna.

Vispa ägggulorna poröst och länge.

Smält chokladen tillsammans med smör (i mikron, översmält inte då kan chokladen bränna sig, utan smält inte helt och rör det sista. Går att köra även på tining).

Vispa äggvitorna väl och hårt för sig tills man kan vända på byttan.

Blanda äggulorna, hasselnötterna(mandelmjölet) tillsammans med choklad- och smörblandningen.

Vänd sedan ned äggvitorna försiktigt i blandningen.

Häll upp smeten i muffins/bull-formar med en sked.

Grädda i ugn cirka 20-25 minuter i 150 grader.

Servera med grädde och bär! =)

 

Dessa ska jag göra på lördag morgon och bjuda mina gäster på. Hoppas dom går hem hos gästerna bara. =P 

Man kan även blanda hela äggen istället för att dela upp vitan och gulan. Då blir det mer en kladdkakemuffins. Jag har inte bestämt än vilken variant jag ska göra, låter godare med kladdkakemuffins, men vi får se. 

 

Kommentarer
Postat av: angelica

Ja de kan jag göra men va de inte nåt med att du har en annan bloggmall så jag vet inte hur man sätter in headeen riktigt?... men du kan väl skicka bilder du vill ha o så
. Så kan jag göra en iaf... snultan@live

Svar: Ingen aning.. Men gud va snällt =) Jag skickar över bilder till dig i eftermiddag och så kan du kolla =) Verkligen super snällt =)
Vonna

2014-02-11 & 22:42:22
Postat av: angelica

Vet inte de smakade inte så mkt tyvärr. Rätt "kakiga" men vi hadw lite mer mandelmjöl för blev så rinnigt så de var nog felet. Vi gjorde dock en god frosting till så vart de bra :-)

Svar: Jaha ok..Får se hur mina blir då =) Ok, va gott =)
Vonna

2014-02-12 & 21:10:52
URL: http://snultan.blogg.se

Lämna ditt avtryck här:

Ditt namn:
Spara?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din URL/Bloggadress:

Ditt avtryck:

Trackback