LCHF Chockladkaka.

Eftersom att det är Kladdkakans dag idag så tänkte jag att jag ska dela med mig av ett litet recept, på LCHF sätt ofc! =) 
Den här ska jag göra imorgon till fredagsmyset.. Får se om jag gör toppingen, men kakan ska jag göra iallafall. 
 

Chokladkaka
4 ägg
150 g smör, osaltat
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl rysk yoghurt
0,5 dl sukrinmelis
0,5 dl pofiber
0,5 dl kokosmjöl
50 g hackad mörk choklad
0,5 dl kakao
1 tsk ekologiskt vaniljpulver

Moccatopping
200 g färskost
100 g rumstempererat smör, osaltat
0,5 dl kakao
0,5 tsk ekologiskt vaniljpulver
0,5 dl sukrinmelis
2 msk starkt bryggkaffe

Gör så här
Smält smöret i en kastrull eller i micro. Blanda i sukrinmelis, yoghurt och vispgrädde. Rör sedan i övriga ingredienser och blanda väl till en jämn smet.
Smöra och bröa en kakform. Använd pofiber eller mandelmjöl som ströbröd. Formen skall vara cirka 19-21 cm i diameter.
Grädda kakan ugnens mitt i cirka 12-15 minuter på 175 grader.
Låt kakan svalna innan du brer på toppingen.
Vispa ihop samtliga ingredienser med elvisp. När smeten är fluffig så är den klar att bres över chokladkakan, tänk på att kakan inte får vara varm när toppingen bres på.
Låt gärna kakan stå svalt i 1-2 timmar innan servering.
Servera med grädde och färska bär.

 

 


Kommentarer

Lämna ditt avtryck här:

Ditt namn:
Spara?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din URL/Bloggadress:

Ditt avtryck:

Trackback